Mocna końcówka roku dla funduszy obligacji korporacyjnych

Mocna końcówka roku dla funduszy obligacji korporacyjnych

22 - Sty - 2024 — 2•min

image

Grudzień był drugim najmocniejszym miesiącem pod kątem wpłat netto inwestorów do funduszy obligacji korporacyjnych w 2023 r., które wyniosły 376 mln zł. Lepszym miesiącem był jedynie wrzesień, podczas którego do tej klasy aktywów wpłacono netto 411 mln zł. Tym samym grudzień był siódmym miesiącem z rzędu z przewagą napływów netto, a w sumie w tym czasie wyniosły one ponad 2 mld zł.

Dane te nie dziwią w obliczu dwóch faktów. Po pierwsze, ogólnie mocne napływy do funduszy dłużnych w tym okresie, średnio miesięcznie wynosiły one właśnie ponad 2 mld zł. A czynnikiem równie istotnym (o ile nie istotniejszym) są mocne wyniki funduszy obligacji korporacyjnych. Tylko w ostatnim miesiącu zarobiły one średnio 1,40 proc., a ich średnia stopa zwrotu za ostatnie 12 miesięcy to 11,50 proc. Po drugie, wysokie napływy netto połączone z dodatnimi stopami zwrotu sprawiły, że aktywa funduszy obligacji korporacyjnych wzrosły do 10,77 mld zł. Oznacza to wzrost o 5,1 proc. m/m.

Atrakcyjne stopy zwrotu, brak materializacji ryzyka kredytowego, zadowalająca płynność, spora liczba emisji publicznych zwiększająca świadomość i obecność „rynkową” to podstawowe czynniki przemawiające za tą klasą aktywów. Rok 2024 również zapowiada się optymistycznie.

 

Szymon Gil 
Makler Papierów Wartościowych
Michael / Ström Dom Maklerski 

Wszelkie przedstawione analizy, komentarze i konkluzje stanowią osobiste poglądy autora wyrażone w oparciu o posiadaną fachową wiedzę dotyczącą funkcjonowania rynku finansowego.

Niniejszy materiał jest publikacją handlową Michael / Ström Dom Maklerski S.A. z siedzibą w Warszawie:

a. nie stanowi rekomendacji w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

b. nie jest badaniem inwestycyjnym w rozumieniu rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające go dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy;

c. nie spełnia standardów rekomendacji inwestycyjnej określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów.