1. Materiał edukacyjny

Obligacje korporacyjne są dłużnymi papierami wartościowymi emitowanymi przez przedsiębiorstwa, które pozwalają na  pozyskanie kapitału do prowadzenia działalności. Obligacja jest papierem wartościowym, w którym emitent (przedsiębiorca) stwierdza, że jest dłużnikiem obligatariusza (inwestora, nabywcy)
i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia.  Emitent sprzedając obligacje pożycza od ich nabywcy określoną sumę pieniędzy, którą zobowiązuje się zwrócić w określonym czasie - terminie zapadalności obligacji określonym w Warunkach Emisji Obligacji (WEO). W zamian za to nabywcy obligacji są uprawnieni do otrzymania odsetek, na warunkach wskazanych w dokumentach emisyjnych.

Obligacje korporacyjne stanowią inny rodzaj produktu niż obligacje skarbowe emitowane przez Skarb Państwa. Inwestowanie w obligacje skarbowe uznaje się za instrument niskiego ryzyka, istotnie mniejszy niż w wypadku obligacji korporacyjnych.

Na rynku oferowane są obligacje korporacyjne niezabezpieczone oraz zabezpieczone.
W przypadku obligacji niezabezpieczonych zwrot zainwestowanego kapitału jest uzależniony od wypłacalności emitenta oraz w przypadku jego upadłości-jego majątku. Obligacje zabezpieczone posiadają dodatkowe źródło spłaty zobowiązań w przypadku utraty wypłacalności przez emitenta.

Zabezpieczeniem obligacji korporacyjnych mogą być: hipoteka, zastaw rejestrowy, gwarancja, poręczenie osoby trzeciej, ograniczenia w zakresie dysponowania gotówką, czy oświadczenie o poddaniu się egzekucji. W przypadku, gdy emitent obligacji korporacyjnych ogłosi niewypłacalność, w skrajnym przypadku możliwa jest utrata całości zainwestowanych środków. Ustanowienie zabezpieczenia zwiększa możliwości ich odzyskania, ale nie stanowi gwarancji. Jakość zabezpieczenia powinna być przedmiotem dodatkowej analizy przed podjęciem decyzji o zainwestowaniu w obligacje danego emitenta.

Ryzykiem specyficznym dla klasy aktywów, którymi są obligacje korporacyjne, jest ryzyko kredytowe emitenta, czyli ryzyko niewywiązania się z zobowiązań. Podczas analizy kredytowej emitenta, do kluczowych informacji do podjęcia decyzji o inwestycji, zalicza się między innymi poziom istniejącego zadłużenia oraz jego relacji do kapitałów własnych przedsiębiorstwa. Dane takie znaleźć można w bilansie emitenta, który razem z innymi danymi finansowymi dołączany jest do dokumentacji ofertowej każdej przeprowadzanej emisji obligacji. Często wykorzystywanym wskaźnikiem w takiej analizie jest dług netto do kapitałów własnych, który to wskaźnik wskazuje, stopień pokrycia kapitałem własnym całości zadłużenie emitenta. Przyjmuje on wartości specyficzne w zależności od branży emitenta, a im ten współczynnik jest wyższy, tym większe ryzyko kredytowe cechuje inwestowanie w jego obligacje.

Przy budowaniu portfela inwestycyjnego opartego o obligacje korporacyjne, w celu ograniczenia ryzyka kredytowego, stosuje się dywersyfikację aktywów,  czyli zakup instrumentów finansowych różnych emitentów. Należy mieć na uwadze, że nawet najlepiej zdywersyfikowany portfel instrumentów finansowych, nie posiadających gwarancji Skarbu Państwa, nie wyeliminuje całkowicie ryzyka poniesienia straty, nawet  jeśli utrzymywany będzie do wykupu.

Płynność inwestycji określona jest jako możliwość zamiany w krótkim okresie przedmiotu inwestycji, na przykład obligacji, na gotówkę po oczekiwanej cenie1. Ograniczaniem ryzyka płynności dla inwestora jest nabywanie obligacji, które są notowane na GPW (rynek GPW Catalyst - pierwszy w Polsce i jedyny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zorganizowany rynek dłużnych papierów wartościowych)2. Posiadając notowane obligacje, inwestor może sprzedać je na giełdzie przed terminem ich zapadalności, pamiętając jednak, że cena rynkowa, po której transakcja będzie realizowana, może różnić się od ich wartości nominalnej. 
Z uwagi na czas potrzebny do sprzedaży, obligacje korporacyjne notowane na giełdzie, będą cechować się większą płynnością.

Na GPW Catalyst notowane są na dzień 06.02.2024 r. 254 serie obligacji korporacyjnych 75 różnych emitentów. Wartość tych emisji to 54,62 mld zł3. W 2023 roku wartość obrotów sesyjnych wyniosła łącznie ponad 5,7 mld zł4. Dla porównania, w tym samym 2023 roku, wartość obrotów dla 20 największych spółek notowanych na GPW i zrzeszonych w ramach indeksu WIG 20, wyniosła ponad 225 mld zł5. Na podstawie powyższych danych, bez wątpienia należy wyciągnąć wniosek, że płynność obligacji korporacyjnych będzie istotnie niższa niż akcji spółek indeksu WIG 20.   

Podejmując decyzje o inwestowaniu w obligacje korporacyjne, powinno się brać pod uwagę swój indywidualny horyzont inwestycyjny i dopasować do niego zapadalność obligacji korporacyjnych nabywanych do portfela. Najwięksi emitenci obligacji korporacyjnych w Polsce często decydują się na emisje z okresem do wykupu w terminie powyżej 5 lat. Aby skorzystać z takich ofert, Inwestor powinien posiadać horyzont inwestycyjny nie mniejszy niż czas jaki pozostaje do wykupu obligacji przez emitenta. 

Od niedawna dodatkowym kryterium budowy portfela inwestycyjnego może być dobór emitentów spośród przedsiębiorstw spełniających zasady zrównoważonego rozwoju oparty na ESG. ESG polega na kształtowaniu strategii przez przedsiębiorstwo, która oprócz aspektów finansowych, uwzględnia także wpływ na środowisko oraz ład społeczny i korporacyjny, wprowadzając działania na rzecz ochrony i przeciwdziałania degradacji naszej planety. Od 2025 obowiązkiem przygotowania takiego raportu za rok 2024 zostaną objęte wszystkie duże przedsiębiorstwa i spółki będące jednostkami zainteresowania publicznego, które zatrudniają co najmniej 500 osób (a ich suma bilansowa przekroczy 85 mln zł lub roczne przychody 170 mln zł). Obecnie większość emitentów obligacji, którzy będą w kolejnych latach zobowiązani do stosowania się do nowych przepisów, przygotowuje się do ich wdrożenia i część z nich uzyskała już nawet stosowne certyfikaty zgodności z ESG, jednak w dalszym ciągu wiele przedsiębiorstw ich jeszcze nie wyrobiło. Już teraz inwestorzy mogą wyrazić chęć inwestowania jedynie w instrumenty finansowe podmiotów, które uzyskały certyfikaty zgodności z ESG, jednak z uwagi na moment wdrażania, w którym jesteśmy, ograniczy to inwestorowi możliwości skorzystania z wszystkich dostępnych na rynku ofert i wpłynie na mniejsze możliwości dywersyfikacji portfela swoich inwestycji.

 

 

Krzysztof Jajuga „Wprowadzenie do inwestycji finansowych” s.21
https://www.bm.pkobp.pl/edukacja/o-gieldzie/catalyst/
https://gpwcatalyst.pl/statystyki
Biuletyn statystyczny Catalyst
Roczny raport statystyczny GPW za 2023: https://www.gpw.pl/statystyki-gpw#5

1. Co znaczy “Nazwa użytkownika (login)” i jakie musi zawierać znaki?

Każdy użytkownik ma przypisaną swoją unikalną nazwę - login. Ustala się je samodzielnie podczas rejestracji w serwisie M/S Online. Login można później zmienić: moje konto -> dane i ustawienia. Login może zawierać wyłącznie:

  •  małe litery i cyfry (bez polskich znaków),
  • przynajmniej jeden znak specjalny: @, myślnik, podkreślenie, plus, kropka.

2. Co znaczy „Hasło” i jakie musi zawierać znaki?

Twoje hasło wprowadzane jest podczas rejestracji, jednak możesz je później zmienić za pośrednictwem platformy M/S Online lub osobiście w placówce Michael / Ström Dom Maklerski.

Hasło powinno zawierać minimum:

  • 1 wielką literę,
  • 1 małą literę,
  • 1 znak specjalny (np. @#$%^&),
  • 2 cyfry,
  • 4 litery różnej wielkości,
  • 8 znaków, jednak nie więcej niż 20.

3. Jak uzyskać dostęp do M/S Online?

Jeśli jeszcze nie posiadasz rachunku maklerskiego w naszym domu maklerskim, skontaktuj się z nami, a doradca przedstawi Ci aktualną ofertę.

Jeżeli posiadasz rachunek maklerski w Michael / Ström Dom Maklerski, kliknij przycisk „Zarejestruj” w prawym górnym rogu naszej strony WWW. Zostaniesz przeniesiony do formularza, w którym należy uzupełnić wymagane pola oraz zaakceptować regulamin wraz ze zgodą na kontakt. Zgoda umożliwia pracownikowi Michael / Ström kontakt w przypadku problemu z rejestracją na platformie M/S Online i pomoc w tym procesie. Po poprawnym uzupełnieniu formularza kliknij przycisk „Potwierdź”. Otrzymasz od nas e-mail, dzięki któremu aktywujesz swoje konto.

4. W jaki sposób aktywować swoje konto M/S Online?

Na skrzynkę mailową podaną przez Ciebie podczas rejestracji otrzymasz autoryzowaną wiadomość od Michael / Ström Dom Maklerski S.A. z adresu mailowego: online@michaelstrom.pl. W e-mailu będzie znajdował się link aktywacyjny, który jest ważny przez 24h.

Kliknij link z otrzymanej wiadomości, a zostaniesz przekierowany na stronę służącą do zakończenia procesu rejestracji.

5. Co jeśli nie dotarła do mnie wiadomość z linkiem aktywacyjnym?

  • sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce mailowej lub
  • kliknij opcję „Wyślij link jeszcze raz” w potwierdzeniu wysłania wiadomości.

Jeżeli nadal nie dotarła do Ciebie wiadomość aktywacyjna, prosimy o kontakt telefoniczny pod numer: +48 22 128 59 00.

Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

6. Jak wygląda zakończenie rejestracji?

Po wykorzystaniu linku aktywacyjnego z wiadomości mailowej przesłanej przez Michael / Ström Dom Maklerski S.A. z adresu: online@michaelstrom.pl zostaniesz przekierowany do strony służącej do zakończenia procesu rejestracji. Na tym etapie ustalisz swoje dane dostępowe do platformy M/S Online, czyli login i hasło.

Login powinien zawierać:

  • tylko małe litery i cyfry z alfabetu łacińskiego (bez polskich znaków),
  • przynajmniej jeden znak specjalny: @, myślnik, podkreślenie, plus, kropka.

Hasło powinno zawierać minimum:

  • 1 wielką literę,
  • 1 małą literę,
  • 1 znak specjalny (np. @#$%^&),
  • 2 cyfry,
  • 4 litery różnej wielkości,
  • 8 znaków, jednak nie więcej niż 20.

Po wpisaniu parametrów logowania i kliknięciu przycisku „Potwierdź” następuje weryfikacja jednorazowym kodem SMS, który zostanie przesłany na wskazany podczas rejestracji numer telefonu komórkowego. Kod jest ważny przez 5 minut. Wpisz ciąg cyfr z wiadomości SMS do dedykowanego pola. Wciśnij przycisk ”Aktywuj”.

Proces rejestracji został zakończony.

Od tej pory możesz logować się do M/S Online wchodząc na stronę https://michaelstrom.pl i klikając przycisk „Zaloguj” w prawym górnym rogu ekranu.

7. Dlaczego nie dotarł do mnie kod SMS?

Jeżeli jednorazowy kod SMS nie dotarł na podany przez Ciebie numer telefonu i Twoje dane kontaktowe są poprawne, prawdopodobnie linie Twojego operatora są przeciążone lub znajdujesz się poza zasięgiem sieci.

Jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 5 minut, powtórz operację.

Sprawdź wskazany w M/S Online w sekcji „Dane teleadresowe” w zakładce „Dane i Ustawienia” numer telefonu. Jeżeli nie zgadza się on z tym, którym aktualnie dysponujesz, skontaktuj się ze swoim doradcą w celu aktualizacji danych kontaktowych.

Jeżeli problem będzie się powtarzał - skontaktuj się ze swoim doradcą lub zadzwoń pod numer: +48 22 128 59 00.

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

8. Co mam zrobić, jeśli mój kod SMS wygasł?

Kod SMS ważny jest przez 5 minut. Po jego wygaśnięciu nie można go już użyć do potwierdzenia operacji, którą chcesz wykonać. Aby wygenerować nowy kod:

  • podczas procesu rejestracji użyj ponownie linku aktywacyjnego z naszej wiadomości mailowej (w ciągu 24h od jego otrzymania). Wpisz ponownie login oraz hasło. Po kliknięciu przycisku „Potwierdź” system wyśle do Ciebie nowy kod SMS,
  • podczas korzystania z systemu M/S Online wystarczy odświeżyć stronę i wykonać operację ponownie.

9. Jak ustanowić silne i bezpieczne hasło?

Silne hasło powinno mieć co najmniej 8 znaków. Nie powinno zawierać popularnych czy prostych sformułowań np. 123, daty urodzin czy imienia.

Hasło jest istotną, zależną od Ciebie, barierą zabezpieczającą Twoje środki i dane osobowe.

Rekomendujemy, aby hasło zawierało:

  • małe i wielkie litery,
  • przynajmniej dwie cyfry,
  • znak specjalny (np. @#$%^&).

Używanie tego samego hasła zbyt długo zwiększa prawdopodobieństwo jego kradzieży. Pamiętaj, aby regularnie je zmieniać. Bezpieczeństwo podczas korzystania z systemu transakcyjnego M/S Online w dużej mierze zależy od użytkownika, dlatego zapoznaj się z „Zasadami bezpieczeństwa”.

10. Jak zmienić hasło?

Po zalogowaniu się do M/S Online przejdź do sekcji „Dane osobowe”, wybierając „Dane i ustawienia” z menu po lewej stronie ekranu. Kliknij przycisk „Zmień” , po czym pojawią się pola do zmiany hasła.

W pierwszej kolejności wpisz dotychczasowe hasło, aby potwierdzić swoją tożsamość. Następnie wpisz nowe hasło, które jest zgodne z „Zasadami bezpieczeństwa”. Po powtórnym wpisaniu nowego hasła na ekranie pojawi się przycisk ”Zmień hasło” . Klikając go, potwierdzasz zmianę hasła i generujesz wiadomość SMS z kodem jednorazowym. Przepisz go poprawnie do dedykowanego pola i potwierdź operację klikając przycisk „Potwierdź” .

11. Co mam zrobić, gdy zablokuję swoje konto po przekroczeniu dozwolonej liczby prób podczas logowania?

Jeżeli zablokujesz swoje konto, możesz samodzielnie zresetować hasło i odblokować konto. Wystarczy, że w oknie logowania klikniesz na "Nie pamiętam hasła" i wykonasz krok po kroku wszystkie instrukcje. 

 

12. Co mam zrobić, gdy nie pamiętam aktualnego hasła?

Jeżeli nie pamiętasz swojego hasła, możesz je zresetować online. Wystarczy, że w oknie logowania klikniesz na "Nie pamiętam hasła" i wykonasz krok po kroku wszystkie instrukcje. 

13.  Czy mogę przełączać się między rachunkami maklerskimi w ramach jednego logowania?

Jako Klient naszego Domu Maklerskiego możesz być właścicielem rachunku oraz posiadać pełnomocnictwa do rachunków innych osób.

Aby zmienić bieżący rachunek, wystarczy kliknąć w prawym górnym rogu numer Twojego rachunku, znajdujący się obok przycisku „Wyloguj” . Następnie w sekcji „Rachunki maklerskie” znajdź na liście interesujący Cię rachunek. Kliknij przycisk „Przejdź na ten rachunek”, znajdujący się w tej sekcji po prawej stronie numeru rachunku. Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na wybrany rachunek maklerski.

14. Jak przejrzeć historię rachunku maklerskiego?

W menu umiejscowionym po lewej stronie ekranu znajduje się sekcja „Historia”. W zależności od tego, czy chcesz sprawdzić historię inwestycji, zleceń czy operacji finansowych, wystarczy, że wybierzesz jedną z trzech pozycji w tej sekcji.

 

15. Co zrobić, jeśli znajdę błąd na stronie?

Niezwłocznie skontaktuj się ze swoim doradcą lub wyślij wiadomość na nasz adres mailowy: feedback@michaelstrom.pl, a szczegółowo przeanalizujemy Twoje zgłoszenie.

16. Co zrobić, jeżeli system jest niedostępny?

Powody niedostępności systemu M/S Online:

- raz w tygodniu w niedzielę pomiędzy godziną 00:00 a 00:30 system jest niedostępny ze względu na konieczność wykonania kopii bezpieczeństwa,
- w wybrane dni, w godzinach wieczornych, mogą występować niedostępności spowodowane koniecznością wdrożenia aktualizacji systemu lub innych prac serwisowych,
- raz do roku GPW i KDPW przeprowadzają testy ciągłości działania, w których jako dom maklerski bierzemy udział.

Jeżeli niedostępność się przedłuża, skontaktuj się ze swoim doradcą lub zadzwoń pod numer: +48 22 128 59 00.

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

1. Zasady bezpieczeństwa

Certyfikat bezpieczeństwa

Zapewniamy najwyższy poziom bezpieczeństwa danych naszych Klientów i ich środków finansowych. Należy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo podczas korzystania z systemu transakcyjnego M/S Online w dużej mierze zależy od użytkownika. Podczas korzystania z serwisu, rekomendujemy stosowanie się do kliku poniższych zasad:

LOGOWANIE

1. Podczas logowania używaj tylko zaufanego sprzętu komputerowego.
2. Zawsze loguj się osobiście, bez pomocy ani asysty osób trzecich.
3. Korzystaj z opcji maskowania hasła, w przypadku konieczności uwidocznienia hasła sprawdź, czy nikt w tym czasie nie ma dostępu do urządzenia.
4. Nie loguj się w sieciach publicznych lub otwartych sieciach Wi-Fi.
5. Zawsze sprawdzaj, czy znajdujesz się na stronie internetowej dedykowanej do logowania się w systemie transakcyjnym Michael / Ström, czyli https://online.michaelstrom.pl/.
6. Każdorazowo weryfikuj, czy przed adresem strony internetowej znajduje się ikona zamkniętej kłódki.

7. Jeżeli masz wątpliwości co do bezpieczeństwa swojego połączenia z serwisem, sprawdź właściwości połączenia i porównaj go z poniższymi parametrami:

8. Korzystaj tylko i wyłącznie z programów antywirusowych i przeglądarek internetowych pobranych ze stron producenta (rekomendujemy: Mozilla Firefox lub Google Chrome)
9. Dbaj o aktualizację swojego systemu i innych narzędzi komputerowych używanych do logowania, tak aby baza wirusów i bariery bezpieczeństwa były regularnie wzbogacane.
10. Pamiętaj, aby zawsze wylogować się po zakończeniu korzystania z serwisu M/S Online.

DOSTĘPY

1. Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania. Pracownik Michael / Ström Dom Maklerski nigdy nie poprosi Cię o podanie Twojego hasła.
2. Nie zapisuj swoich danych do logowania oraz nie zapamiętuj hasła w przeglądarce internetowej.
3. Regularnie zmieniaj swoje hasło do platformy M/S Online (link do FAQ).
4. Zadbaj o to, aby twoje hasło było odpowiednio silne i skomplikowane (link do FAQ).
5. W M/S Online nie używaj haseł, które używasz już gdzieś indziej.

KORZYSTANIE Z APLIKACJI M/S ONLINE

1. Regularnie sprawdzaj historię swoich operacji.
2. Zwracaj baczną uwagę na daty ostatniego udanego i nieudanego logowania, które pokazują się po zalogowaniu w lewym dolnym roku ekranu.
3. Podczas autoryzacji transakcji zawsze weryfikuj nadawcę, od którego dostałeś swój kod SMS.

4. Jeśli po zalogowaniu widzisz różnice w wyglądzie strony M/S Online sprawdź, czy na pewno spełnia ona warunki bezpieczeństwa.  W razie wątpliwości prosimy o kontakt, w celu wykluczenia ingerencji osób nieuprawnionych.

Jeżeli zauważysz coś niepokojącego, prosimy o kontakt ze swoim doradcą lub o kontakt telefoniczny: +48 22 128 59 00.
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.